lördag 30 mars 2024

Sammanbrottet

 Jag ser på min kalender: 30:e mars 2040. Jag stirrar ut över ruinerna från mitt fönster, av det land där jag en gång i tiden arbetade som handläggare åt Försäkringskassan; en del av liken ligger fortfarande på gatan. Jag minns 10talets och 20talets diskussioner om repressiva åtgärder åt gängkriminalitet, sprängningar och skjutningar. Ingen ställde sig frågan om detta i själva verket inte var första upptakten till vårt lands stora inbördeskrig; ett krig som kostat Sverige två miljoner döda, till följd av allmän korruption av hela samhällsapparaten; en korruption jag själv till stor del varit delaktig i. Om jag inte minns helt fel var det Hegel som en gång sade: ”En stat där lagarna inte följs är den statens undergång”.

Vi använde oss av den konstitution som fanns för våra egna egoistiska skäl. För att tala enkelspråk: Lagen blev kriminell. Ville man hämnas på en individ kunde man göra honom icke försörjd p.g.a. felaktiga grunder; polisen kunde ta in honom eller henne på förhör, fråga hur mycket pengar han hade på kontot, låsa in honom på institution och länsa hela hans konto; hur kunde vi då veta att han då skulle skaffa nya vänner där och bli kriminell på riktigt? Så långt tänkte aldrig vi.


Vi använde oss av sociala medier: Facebook, Twitter och Instagram. Hade någon skrivit på några av dessa plattformar att en kändis hade gjort något patetiskt ringde vi upp kändisen och sade att detta uppvisade den här privatpersonens samlade bild av kändisen, för att därav skapa ett gräl som kunde få privatpersonen i fängelse. Om en författare med åsikter vi inte höll med om, skrev böcker där han utgick från sig själv för att presentera en avskyvärd person, presenterade vi personen som dess rätta jag och därav var den personen körd. Samma med människor som gjorde tvivelaktiga skämtfigurer och bråkade med andra som gjorde det. Samma med människor som stalkade folk genom SMS; man kunde alltid visa upp det mot mottagarnas partners.

Genom psykiatrin hade vi redan gjort dem till mördarappareter: Genom att radera deras minnen och tänka på deras beteende tog all aggression inom dem över till dagen då allas våld mot alla drabbade hela svenska samhället.

  • Joel Abrahamsson (dikterad från en framtida handledare)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar